söndag 10 augusti 2014

Min ghananska vardag närmar sig

Det har varit en lång vecka, och idag har jag äntligen tid att skriva igen, så det blir säkert en rad inlägg idag igen för att beskriva vad jag varit med om under de senaste sju dagarna. Jag har förstått att den här bloggen faktiskt läses, så jag får göra mitt bästa för att skriva oftare i fortsättningen så att jag hinner berätta mer. Idag har jag alltså varit här i ungefär en och en halv vecka, och har det dryga dubbla kvar.

På söndag för en vecka sedan vaknade jag av sång och musik, både inifrån och utanför hostellet: människor på väg till kyrkan. En underbar blandning av afrikanska rytmer och religiösa sånger. Som det kanske gått att gissa sig till från vad jag berättat tidigare är religionen väldigt närvarande i vardagen här; framför allt kristna budskap finns på bilar, i butiksnamn, på enorma reklamplakat och på random skyltar som smälter in i gatubilden. Men söndagar är uppenbarligen något helt speciellt. Folk går tydligen sjungande till kyrkan klockan sju på morgonen, och sången fortsatte fylla staden hela dagen.

K och jag beslöt oss för att gå till National Cultural Center, eftersom muséet där enligt guideboken skulle vara öppet också på söndagar. Centret ligger väldigt nära sjukhusområdet, och vi började småningom känna oss bekväma med att röra oss i staden, men den stora gatan var ganska annorlunda än de smalare vi gått innan. Vi passerade ambulansparkeringen, med ambulanser av alla tänkbara modeller och sorter (bland annat en med koreansk text), och intill dem, likbilar. Gatan var mindre försäljartät och dammigare, mellan de uppradade skorna och små borden med saker jag inte kunde identifiera fanns tiggande människor med felläkta benbrott och urhoppade leder. Vi, som är rikare än vad de flesta ghananer någonsin kommer att bli, hur kan vi stå så maktlösa inför dessa människoöden? Samtidigt som det inte är någon sak för oss att låta bli att pruta på bananerna på gatan eller ge en cedi (20-25 cent, 3-5 oprutade bananer) till ett hungrigt barn, så försvinner problemen ingenstans av det. Huvudorsaken till att jag vill bli läkare: ett sätt att verkligen kunna påverka en människas förutsättningar till ett värdigt liv. Och det var det jag tänkte. Om jag bara kunde fixa de där kroppsdelarna. Sjukdom och fattigdom hör ihop också hemma i Finland, och båda kan fungera både som orsak och verkan.

National Cultural Center är ett ganska stort område, med gallerier och hantverksshopar, en restaurang och bar (vegetarian dish = ris eller potatis med grönsaker, visade sig vara ris eller pommes frites med lite sallad), ett museum och ett turistcentrum. Just nu finns där också en marknad med afrikanska smycken, allt från kläder till väskor och skor gjorda av afrikanska tyger, läderprodukter, träprodukter, tavlor och så vidare. Min plånbok var sönder redan i Finland, men jag hade skjutit upp att skaffa en ny till Ghana. Till min lycka hittade jag en lämplig på marknaden. Men egentligen var vi på centret för muséet och turistinformationen, som båda var stängda trots allt.

När vi var klara på området fortsatte vi längre bort för att utforska omgivningen. Gatan var stor och smutsig, och började kantas av små skjul byggda till stor del av plastpåsar, där människor uppenbarligen bor. Även här sålde människor saker, och antalet ”ssss” och insisterande rop för att få oss obruni att köpa deras kläder, tvättsvampar och tandborstar växte. Här utanför stadens centrum fanns mest skolor och bensinstationer, och de som kom gående emot på trottoaren emot eller stod med sina taxibilar längs gatan började fråga oss vart vi var påväg. När vi kom till ringvägen som går runt centrum av staden och såg hur stor och farlig den var, bestämde vi oss för att ta en trotro. Jag hade åkt trotro en gång förut med R, och K hade aldrig gjort det, men alla vet var sjukhuset ligger och flera människor var ivriga att förklara för oss var vi skulle byta. Egentligen hade vi redan tidigare gått nästan hela Bantama high street, så vi kunde ha promenerat istället för att ta en till trotro upp för den, men det var en rolig upplevelse.

Den dagen fick vi två nya rumskompisar, E från Tunisiens som rest runt lite i Ghana tillsammans med några andra tills nu, och senare på kvällen tyska N, som väntat på sitt bortkomna bagage i Accra några dagar innan hon kom till Kumasi i samma buss som de andra då det inte dök upp. E hade ännu en kompis S i Accra som var sjuk men skulle komma senare, och kom bara tillfälligt till vårt rum för att byta till det dit S skulle komma senare. Nu kom vi äntligen iväg för att köpa lite grejer, då N måste få köpa vissa saker, men i båda de varuhus vi besökte var dynorna slut.


Den här dagen var jag också med om en liten olycka. Jag skulle försöka hänga upp N:s myggnät i taket när mitt vänstra pekfinger plötsligt blev träffat av den smutsiga, äckliga takfläkten som snurrade på så fort att den yttersta kanten av bladen var omöjlig att se från den övre våningssängen där jag satt. Såret blev otäckt djupt och ganska öppet för att bladet var så trubbigt, men benet klarade sig och känseln var så gott som normal. Som tur hade K sinnesnärvaro och något infektionsförebyggande medel speciellt för tropiska förhållanden, och nu en vecka senare är det då svullna fingret som inte ville sluta blöda på ett dygn på väldigt god väg att bli återställt (med ett ärr förstås men ändå) bara med hjälp av daglig sårvård och antibakteriella plåster. Men väldigt rädd var jag då att få en större bestående funktionsnedsättning i fingret eller en svår infektion och blodförgiftning, och för orons och smärtans skull sov jag inte mycket den natten. Samtidigt: djupt eller inte, vad var ett väl desinficerat och omplåstrat sår i fingret  mot de skador jag sett under dagen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar