söndag 10 augusti 2014

Första veckan av utbytet

Att ta sig till kampuset på egen hand varje morgon har gått riktigt bra, bortsett från att vi aldrig kommer i väg i tid då de andra tjejerna är så morgontrötta. På tisdag startade vi tjugo över sju (planen var att starta sju) och hann precis fram till åtta tack vare att trafiken inte ännu hunnit gröta till sig. När vi var klara för dagen måste E skynda till hostellet för att byta rum, medan N och jag tog en sväng via National Cultural Centre där en del av stånden fortfarande var öppna. Istället för E fick vi en portugisisk rumskompis, M, en underbar, varm person som jag genast kom bra överens med. På kvällen var det filmkväll i ett TV-rum i en av hostellbyggnaderna, och vi fick veta att vi nästa morgon skulle ha ett möte om veckoslutets utfärd, så vi fick mejla vår handledare samma kväll och säga det.

På onsdag kom vi alltså väldigt sent till kampus, men ingen var som tur sur trots att handledaren inte kunnat läsa mejlet. På kvällen tog utbyteskommittén oss i två bilar och två taxin för att äta pizza och glass. Jag hamnade i en av taxina, vars chaufför visade sig inte hade en aning om vart vi var på väg. Han bara körde jättelångt åt något håll, som tydligen ändå var ungefär rätt, efter den andra taxin som inte heller visste exakt vart vi skulle. K bad chauffören att skruva ner den höga volymen på radion så jag kunde ringa A och ge honom telefonen, som han skrek något i innan han gav den tillbaka till mig och skruvade upp volymen igen och körde vidare. Efter några sådana försök vände chauffören om och mötte A som kommit för att visa oss vägen. På något sätt lyckades chauffören göra en u-sväng utan att komma mer än tre bilar efter de andra, och snart hittade vi fram till restaurangen – som inte längre hade pizza.

Hungriga for vi istället till ett hotell med pool och restaurang, där pizzorna gräddades en i taget åt os 18. Enligt Murphys lag fick jag och N vår delade pizza till sist, när alla andra redan hunnit äta, och förutom att den inte var särskilt god (N övertalade mig att ta något väldigt experimentellt med ungefär bara mynta och sesamfrön på) var den också väldigt bränd. Någon glass blev det inte, för det var redan sent, och nästa morgon skulle äntligen också klinik-utisarna börja sina utbyten, byråkratin var äntligen färdig.

På torsdag hann vi precis i tid till forskningscentret för att N och jag skulle hinna med i bilen till ett sjukhus, där vi skulle hämta prover för vårt projekt. På sjukhusets väggar hängde ebola-varningslappar med en meters mellanrum. Provtagningsrummet var litet och enkelt, med en dörr som öppnade sig mot ett väntutrymme som låg utomhus men under tak. Med en skärm och några omaka bomullsdraperier hade rummet delats upp i två intervju- och ett provtagningsutrymme. Under den förlängda förmiddag som vi satt där och följde med intervjuerna och provtagningarna föll ribborna som draperierna var upphängda på ner från kanten på skärmen där de vilade åtminstone fem gånger, en gång medan en kvinna höll på att klä på sig där bakom.


På labbet har vi fått gå från att följa med DNA-extrahering till att öva pipettering genom att flytta runt och kombinera vattendroppar av olika storlekar i ett plastlock och slutligen till att utföra DNA-extraheringens steg själva under handledning och övervakning. Den kille som har ansvar för oss på labbet är väldigt tålmodig och förklarar varje steg noga och testar oss med kontrollfrågor för att försäkra sig om att vi förstår vad vi håller på med, så jag har lärt mig en hel del. Det blir inte tråkigt heller medan N pipetterar eller när vi väntar på centrifugen, för han börjar sjunga om det blir tyst. Nästa vecka ska jag skriva en första version av min översikt och lämna in den för kommentarer, och förhoppningsvis också göra PCR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar