fredag 1 augusti 2014

Ankomsten till Accra

När jag steg av flyget hann jag ta några steg och några andetag varm, fuktig luft innan det verkligen gick upp för mig: jag är i Afrika! Flygfältet var inte särskilt stort, och skyltarna var annorlunda än på europeiska flygfält både till utseende och innehåll. På andra sidan passkontrollen stod en skylt med en lång text som uppmanade alla som kommit till Ghana för pedofila eller andra avvikande sexuella handlingar (antagligen underförstått även homosexuella, eftersom sådant är olagligt i Ghana) att åka någon annanstans.

I bagagehallen möttes jag av en glad ghanan i blå overall och med flygfältets id-kort runt halsen som gav mig en bagagevagn och ville hjälpa mig att fixa en taxi. Trött som jag var när jag äntligen fått min väska så hängde jag kanske inte riktigt med i svängarna, men han hade en annan kille att följa mig genom tullen ”och se till så att min väska inte öppnas” och vidare till taxin mot betalning. Efter att jag betalat lät han mig förstå att tulltjänstemannen låtit min väska vara bara för att han var med och ville ha mer pengar för att muta honom med, men när jag sade nej så accepterade han det och fortsatte vänligt följa mig till en taxichaufför. Jag är inte riktigt säker på vad som hände och jag kanske råkade muta någon av misstag där, men jag vägrade i alla fall göra det medvetet...

Det visade sig också att taxin var en svarttaxi, men när jag tyckte att priset var högre än det borde började chauffören vifta med en laminerad prislista och påstod att han hade fasta tariffer. Nå, inte var de särskilt fasta när jag väl erbjöd en något lägre summa som han var nöjd med. Men som min kloka moster sade när jag berättade om det äventyret: flygfält, man ska bara försöka komma därifrån levande. Jag hade studerat min guidebok tillräckligt för att kunna fråga vilka gator vi körde. Hela kedjan av människor som jag slussades genom var lika vänliga mot mig som stränga med varandra om att de skulle se till att jag kom raka spåret, tryggt till busstationen. Visst, jag blev nog lurad på en liten summa pengar och min avsikt var att ta en icke-svarttaxi, men i alla fall kom jag väldigt snabbt fram till bussen och utan desto vidare krusiduller. Nästa gång vet jag lite bättre... Lite snopet bara att börja resan så.


Solen började gå upp över Accra och det var liv och rörelse överallt. Ur högtalarna, som lär ska finnas överallt i städerna ljöd öronbedövande, konstanta rop på twi. En massa människor väntade utanför busstationsbyggnaden, där någon höll på att sopa golvet så att dammet yrde. Snart fick jag köpa min biljett till Kumasi och stiga ombord på den luftkonditionerade bussen med röda lädersäten och körsbärsfärgade gardiner med små tofsar. När bussen var full åkte den iväg. Klockan var då ungefär halv sju på morgonen i Ghana. Min erfarenhet av Accra blev ganska kort och förvirrande, men jag hinner säkert se mer av staden innan jag återvänder till Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar