torsdag 14 augusti 2014

Andra veckan av utbytet

N:s bagage anlände äntligen till Accra på söndagen, så på måndagen använde hon hela dagen för att ta bussen av och an dit efter det (hon litade inte på att företaget skulle få det skickat till henne inom de närmaste dagarna, vilket kanske är förståeligt – Royal Air Maroc lär ska tappa bort ca 20% av de incheckade väskorna). Vi var ändå tre som for till kampus den morgonen, eftersom E:s kompis S äntligen blivit frisk och kommit till Kumasi. Hon arbetar i ytterligare en annan forskningsgrupp, som sysslar med bakteriologi (trots att hon ansökt till diabetesprojektet).

Jag skulle ha haft möjligheten att åka med till sjukhuset efter fler prover, men i torsdags tog det så lång tid och jag känner att jag inte kan lära mig mycket mer än bara i allmänhet hur proceduren går till då jag inte har någon klinisk utbildning alls, så jag beslöt att stanna på forskningscentret och arbeta med min översiktsartikel istället. Vi körde en PCR på en massa prover, men uppenbarligen är det svårt att få en lyckad PCR med papillomviruset för att det finns så många genotyper av det. Igår provade vi igen, med extra strikt kontroll och flera hundra byten av pipettspetsar. N och jag, ingendera av oss det ringaste religiös, fick i uppdrag be varsin bön på tyska respektive finska för att det skulle gå bättre denna gång. Nå, om våra krystade böner hade någon effekt så var den åtminstone inte positiv. Så nu är jag lite skeptisk till realtids-PCR för att analysera HPV-tester, vilket är synd eftersom det är vad studien går ut på. Men vad gör det, lika mycket har jag lärt mig ändå.

När vi kom hem igår var K fruktansvärt sjuk med hög feber och symtom på bihåleinflammation. Som tur är de flesta av utisarna nästan färdiga läkare med välutrustade reseapotek, och idag mår hon mycket bättre efter att ha fått antibiotika. Så nu håller vi bara tummarna för att inte hela rummet ska bli smittade. Inte för att jag egentligen orkar bry mig så mycket längre, det kryllar av patogener och damm överallt så jag är ganska fatalistisk. Mycket handdesinfektionsmedel, skor på fötterna, sunt förnuft med maten, och det som kommer trots det, det kommer ändå.

Idag åkte N och jag med till sjukhuset igen efter prover, och jag gick med på att också själv ge ett prov även om jag fortfarande inte riktigt förstår hur jag hör hemma i studien. Så, jag blev kommenderad in bakom det där draperiet som faller ner stup i kvarten och beordrad att ta av mig alla kläder och hoppa upp på britsen. När jag frågade sköterskan om hon redan putsat den orange vaxduken som ett antal andra kvinnor legat på före mig svarade hon surt att hon torkar av den efter varje patient och pekade på en trasa i desinficerande lösning. Jahapp. Väl uppe på britsen fick jag ett tunt, rutigt tygstycke över mig och sköterskan började undersöka mig med mycket bestämda händer

 När hon tagit proven applicerade hon ättika, vilket tydligen ger en med ögat synlig reaktion med förstadier till livmoderhalscancer. Efter en stund kallade hon på en annan sköterska och så stod de två och stirrade mig mellan benen och funderade högt på twi. Men tydligen såg de inget underligt. Det var en... annorlunda upplevelse och jag blev bekant med arbetssättet och provtagningsproceduren. Även om jag känner mig lite opassande för själva studien är jag glad att jag gick med på att delta själv eftersom de övriga deltagarna inte verkade särskilt ivriga att ha obrunistuderande som åskådare när de fick sina prover tagna. Tiden på sjukhuset blev igen ganska lång så det hade varit surt att inte lära sig något.

Tillbaka på labbet lämnade killarna ”the obruni sample” åt sidan så att jag skulle få extrahera mitt DNA på egen hand. N och jag turades om att pipettera och vortexa enligt protokollet som vi följt flera gånger förut, men den här gången var det ingen annan som tog ansvar för att dubbelkolla alla steg. Killarna verkade faktiskt överraskade när vi stack ner vår enda tub i deras rad i samma ögonblick som de var klara med sina. Få se nästa vecka om det faktiskt var DNA:t vi fick ut där eller om det gick helt fel.

Det var meningen att jag skulle lämna in min översiktsartikel den här veckan, men jag kände mig inte riktigt klar med den ännu så det får bli nästa vecka. 


Imorgon far N och jag inte till labbet, för någon gång på dagen börjar vår andra veckoslutsresa, denna gång till Cape Coast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar